Företagssamarbeten
Vi anser att företag spelar en viktig roll och att de ska vara en drivande kraft i arbetet för djur som far illa världen över. Att samarbeta med företag är en självklarhet för oss. Tillsammans med företag kan vi förändra världen. Det är också viktigt för oss att företag ser på sin egen verksamhet och utvecklar en stark CSR-profil där sådant som är bra för djuren har sin plats medan sådant som inte är det tas bort.
Vi samarbetar gärna med företag med en uttalad CSR-profil där informations- och påverkanskampanjer kan vara ömsesidigt fördelaktiga. Vi kan vara en resurs för företag genom att hjälpa dem utveckla rutiner och utformning av riktlinjer för djurskydd, samt bidra till att stärka kompetensen och kunskapsnivån generellt inom området. Idag bidrar ett tydligt ställningstagande i djurskyddsfrågor både till en positiv bild av företaget samt ökad konkurrenskraft.
Om du vill diskutera ett framtida samarbete eller hur du kan utveckla din CSR-profil, kontakta Roger Pettersson, generalsekreterare, telefon 08-617 79 71 eller rogerpettersson@worldanimalprotection.se.
Här hittar du vår policy om samarbete med företag och företagsgåvor
Exempel på företagssamarbeten i Sverige
- Casall har lanserat en kollektion, FREEDOM, inspirerat av en värld där vilda djur lever fritt utan människor påverkan. 5% av kollektionens vinst går till World Animal Protection Sverige. Denna kollektion är den första i ett förhoppningsvis längre samarbete. Vi är stolta och glada över Casalls engagemang och även att vår ambassadör Sandra Friberg är med och marknadsför kollektionen.
- Pågående dialog med researrangörer i Sverige för att gemensamt komma till rätta med det lidande som många vilda djur utsätts för inom turistbranschen. Vår roll är bland annat att med vår kunskap i frågorna hjälpa företagen att utveckla en djurskyddspolicy och riktlinjer för granskning av deras olika verksamheter, samt bistå med information till resenärer.
- Gemensam kampanj med Ben & Jerry’s under 2013 i hela Europa för att öka medvetenheten om situationen för mjölkkor inom EU. Konsumenter informerades och namnunderskrifter samlades in för att påverka EU-kommissionen att utveckla särskilda riktlinjer för mjölkkors välfärd som idag saknas.
- Efter en avslöjande BBC-dokumentär arbetade vi under hösten 2013 tillsammans med flera återförsäljare av kaffe angående Kopi Luwak, världens dyraste kaffe, som idag i stor utsträckning framställs under plågsamma förhållanden för indiska palmmårdar. Genom att dra tillbaka försäljningen av allt kaffe som inte garanterat kommer från vilda djur kunde företagen göra ett viktigt ställningstagande mot djurplågeri och få mycket goodwill från svenska djurvänner.
Vill du ge en företagsgåva till vårt allmänna arbete? Läs mer här