TripAdvisor slutar sälja biljetter till några av världens grymmaste turistattraktioner
Nyheter
Seger för över 558 000 supportrar som stöttat vår kampanj för vilda djur riktad mot världens största resesajt TripAdvisor.
Vi är stolta över att kunna berätta att TripAdvisor slutar sälja biljetter till några av världens grymmaste attraktioner med vilda djur, där turister tillåts ha direktkontakt med tillfångatagna vilda djur eller utrotningshotade arter.
En utbildningsportal kommer att tas fram, där miljoner turister kan informera sig om de grymheter som vilda djur kan utsättas för som turistunderhållning.
Beslutet kommer mindre än ett halvår efter att vi lanserade en global kampanj för att få TripAdvisor att sluta tjäna pengar på försäljningen av biljetter till turistattraktioner som medför djurplågeri.
Kampanjen har fått ett överväldigande stöd med över en halv miljon människor som har skrivit på. Vi är djupt tacksamma till alla som har varit med oss för att skydda världens vilda djur.
De grymmaste attraktionerna
Vissa turistupplevelser kommer inte längre att kunna bokas på TripAdvisor eller Viator. Det gäller dem som låter människor komma i direktkontakt med tillfångatagna vilda djur eller utrotningshotade arter, som tigerselfies, klappa lejonungar och simma med delfiner.
TripAdvisor kommer också att sluta sälja biljetter till elefantridning, en aktivitet som vi avslöjat som en av världens grymmaste attraktioner med vilda djur. Elefantungar tas ofta från sin mamma när de är unga. De blir slagna och tvingas genomlida fysisk och mental misshandel under träningen för att bli fogliga nog att kedjas och låta turister rida på dem.
Ännu en stor seger för djuren
Detta är det hittills största genombrottet i vår kampanj för vilda djur. Första gången vi kämpade mot grym underhållning med vilda djur var 1991. Då stoppade vi traditionen med dansbjörnar i Grekland, Turkiet och Indien. Dagens meddelande från TripAdvisor är ett stort steg framåt för att stoppa elefantridning, tigerselfies, simning med delfiner och andra sorters grym turistunderhållning.
Vi kommer att tillsammans med andra djurskydds- och artbevarande-organisationer och experter från turistindustrin samarbeta med TripAdvisor när företaget lanserar sin utbildningsportal länkad till varje djurattraktion på sajten.
Portalen, som kommer att kännas igen på sin tass-ikon, kommer att informera miljontals turister om djurväldfärd och artbevarande och varna för de grymheter som djur utsätts för som turistunderhållning.
Ett viktigt steg
Steve McIvor, global chef för World Animal Protection, säger:
“Vi gratulerar TripAdvisor till att ha tagit ett viktigt steg framåt för att få stopp på misshandel av vilda djur inom turistindustrin. Det är också ett gott resultat för över en halv miljon av våra supportrar som agerat med oss för att få resesajten att sluta tjäna pengar på attraktioner som innebär att vilda djur plågas.”
Han fortsätter:
“Vi är glada över att få vara en del av deras nya initiativ som ska öka medvetenheten hos TripAdvisors användare. Vi kommer att samarbeta och fortsätta arbetet tills all försäljning av grymma attraktioner med vilda djur upphör. När människor fått veta sanningen om djurplågeriet kommer de att avstå eftersom de älskar djur.”
Fortsatt arbete
Trots att TripAdvisors meddelande i dag är viktigt kommer vissa attraktioner som innebär att vilda djur lider fortfarande kunna bokas genom TripAdvisor eller dess dotterbolag Viator. De uppger att de kommer att sluta sälja biljetter till de upplevelser där turister har direktkontakt med tillfångatagna vilda djur eller utrotningshotade arter.
Steve McIvor säger: “Vi hoppas att det bara är en tidsfråga innan TripAdvisor inser att de måste stoppa försäljningen av biljetter till brutala attraktioner som SeaWorld, där djuren tvingas genomlida ett helt liv i misär och stressande träning för att uppträda. Till dess kommer vi att förse dem med den bästa information vi kan på TripAdvisors hemsida för att styra bort människor från dessa grymma anläggningar.”
För att kunna stoppa lidandet för djur i turistindustrin samarbetar vi med den globala resebranschen och övertygar researrangörer och andra att förbinda sig att inte erbjuda sina kunder besök på anläggningar där de kan rida på elefanter, ta selfies med tigrar eller klappa lejonungar.
Över 100 researrangörer i världen har redan gått med på att inte längre erbjuda besök till anläggningar med elefantridning och elefantshower i sitt utbud.
“Vi gratulerar TripAdvisor till att ha tagit ett viktigt steg framåt för att få stopp på misshandel av vilda djur inom turistindustrin. - Steve McIvor, global chef, World Animal Protection