Tillsammans har vi fått Instagram att ta ställning mot plågsamma selfies med vilda djur
Nyheter
Vår kampanj Våga vägra selfies med vilda djur har fått en av världens största sociala plattformar att utbilda sina användare runtom i världen om djurplågeriet bakom selfies med vilda djur
Över 250 000 av er har vågat vägra selfies med vilda djur. Och idag, tack vare ert stöd, har Instagram lanserat en ny sida som informerar användarna om lidandet som vilda djur får utstå för dessa bilder.
Vi har arbetat direkt med Instagram, ett av världens största sociala medier, för att visa att det är fel att ta vilda djur från deras naturliga livsmiljö för att bli fotorekvisita.
Från och med i dag kommer användare som söker på hashtags som #koalaselfie och #slothselfie på Instagram att få ett varningsmeddelande. Detta meddelande kommer innehålla en varning om att bilden eller selfien de söker efter kan innebära djurplågeri.
Många av de djur som turister fotograferar sig med är rövade från sin naturliga miljö. De hålls under hemska förhållanden och skickas från turist till turist och blir enormt stressade.
Din röst har makt
Allt som vi har uppnått för att stoppa djurplågeriet i turistbranschen har stöttats och pressats fram tack vare människor som du.
Vi förstår att de flesta turister som tar selfies med vilda djur gör så eftersom de älskar djur, men vår senaste framgång är bevis på att vi inspirerar människor att göra det rätta.
En viktig förändring
Med sitt globala inflytande kan Instagram ändra diskussionen kring selfies med vilda djur och stödja det faktum att det är oacceptabelt att använda vilda djur som fotorekvisita. Vi är glada över att Instagram nu erkänner att djurplågeri äger rum både framför och bakom kameran.
Djuren må se glada ut på selfies. Men de har ofta tagits olagligt från sin naturliga miljö och lockats med mat. All denna konstanta kontakt med människor orsakar stort lidande.
Du har hjälpt oss att visa Instagram det dolda djurplågeriet. Nu när någon av Instagrams 800 miljoner användare söker på ord som visar skadliga interaktioner med djur, varnas de för vad det innebär för djuren.
Instagram har med sina 800 miljoner användare världen över en otrolig möjlighet att skydda djur från detta plågeri – och nu har vi visat att det går. - Julia Engqvist, Kampanjansvarig World Animal Protection Sverige